Tiesin kyllä sairauslomalle jäädessäni, että päivät tulisivat enemmän tai vähemmän täyttymään omien ajatusten syövereissä vellomisesta. En kuitenkaan tiennyt, että mielialani tulisivat heittelemään näin radikaalisti ääripäästä toiseen. Yhtenä hetkenä olen helpottunut ja toimelias, muistan, että elämä on minulle auki ja että tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia. Toisena hetkenä kuitenkin vajoan epäilysten ja apatian suohon ja alan uskoa, että kaikki ympärilläni hajoaa. Tällä hetkellä pelkään, että työn lisäksi elämästäni katoaa myös onni, sillä en pysty luottamaan siihen, että kumppanini jaksaa minua tällaisena.

Itseinho, masentuneet ja synkät tunteet, epätoivo ja luottamuksen menettäminen tulevaisuuteen ovat uupumukseni puhetta. Ne eivät ole minua sellaisena kuin itseni tunnen, ja juuri tämä minun pitäisi muistaa. En saisi tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä tai varsinkaan tekoja juuri nyt, sillä en pysty ajattelemaan selkeästi saati harkitsemaan järkevästi, mitä minun elämässäni kannattaisi tehdä. Minun pitäisi vain antaa itselleni aikaa ja mahdollisuus lepoon - muuta en tarvitse juuri nyt.

"Ihan itte" kuvaa monessakin mielessä tämänhetkistä tunnetilaani. Ensinnäkin lausahdus muistuttaa minua siitä, että vain minä voin ottaa itseni huomioon ja antaa itselleni oikeat ratkaisut ja päätökset. Vain minä voin elää tätä elämää, ja minun on lakattava elämästä toisten ihmisten odotusten mukaan. Toiseksi "ihan itte" kuvaa vahvuuttani, sitä, että juuri minä olen päätynyt tähän tilanteeseen, jossa elämän risteyskohta piirtyy eteeni. Juuri minä olen ollut riittävän rohkea lähteäkseni tilanteista, joissa en voi hyvin. Lopulta - ja kolmanneksi - "ihan itte" kuulostaa ehkä itsekeskeisyydeltä, mutta vain olemalla itse sovussa itseni kanssa voin olla sovussa myös ympäröivän maailman kanssa. Itsekkyys on tässä mielessä siis mitä parhainta epäitsekkyyttä, ja sekös minua ilahduttaa.

Huomenna herään taas uuteen toipumispäivään ja päätän - "ihan itte" - miten tulevat tuntini rakennan. Tarvitsen muita ja olen äärettömän kiitollinen kaikesta siitä tuesta, jonka saan, mutta minun on pystyttävä kohtaamaan itseni joka tapauksessa.